Het schip

Fietsboot Eemlijn

Na een geslaagde praktijkproef van 8 weken in 2001 is in 2002 de Stichting Eemlijn opgericht. Deze oprichting is mogelijk gemaakt door subsidies van de gemeenten gelegen langs de rivier de Eem en door schenkingen van bedrijven en particulieren, waardoor de boot aangekocht kon worden. Op de boot is een plaquette bevestigd met alle namen van de schenkers. Sinds de oprichting vervoert de Eemlijn jaarlijks tussen de 8.000 en 10.000 passagiers. In het seizoen van 2013 werd de 100.000ste passagier verwelkomd in de haven van Huizen. Daarmee heeft fietsboot Eemlijn zichzelf bewezen als een toeristische attractie voor fietsers en wandelaars in de Eemvallei en ’t Gooi.
 

Duurzaamheid

Het team van de Eemlijn wil ook zijn steentje bijdragen aan de problematiek rondom het verbeteren van de duurzaamheid en luchtkwaliteit. Daarom varen wij vanaf 2019 op een andere brandstof, GTL in plaats van diesel.

GTL staat voor Gas-to-Liquid en is een vloeibare brandstof die gemaakt is uit aardgas en ziet er uit als water.

Bij de verbranding van GTL komen veel minder stikstofoxiden, zwaveloxiden en fijnstofdeeltjes vrij. Dit heeft direct een positieve invloed op de lokale luchtkwaliteit.

Uit metingen is verder gebleken dat de uitstoot van CO2 met 8 tot 10% vermindert en dat is weer goed voor het milieu.

De passagiers zullen merken dat er minder uitlaatgassen worden uitgestoten, de penetrante dieselgeur is verdwenen en zeker ook belangrijk de motor is stiller geworden. Het verblijf aan boord is hierdoor nog prettiger geworden.

(zet ook even het geluid aan)

Het schip

Het schip is in 1929 gebouwd op de scheepswerf van de firma van Goor en Spiekman te Zwartsluis en is gedoopt met de naam “Stad Genemuiden”. De wanden zijn dubbel geklonken voor zwaar weer. In de vaart genomen als veerboot, werkschip en daarna weer als veerboot tussen Genemuiden en Zwartsluis. In 2002 is de boot omgebouwd tot Fietsboot met schuifdeuren en een andere opbouw. Als aanvulling is in 2003 een boegschroef geplaatst.  In 2010 is er een nieuwe hoofdmotor ingebouwd van het merk: Scania 170 pk én een hydraulische stuurbekrachtiging. Op 18 oktober 2017 is het schip van Amersfoort naar Vreeswijk gevaren, om daar op de Museumwerf uit het water gehaald te worden en gekeurd te worden door een expert van de Scheepvaartinspectie. Vervolgens hebben onze vrijwilligers, samen met vrijwilligers van de Museumwerf, het hele schip onder handen genomen onder leiding van enkele experts. Het schip is daarmee weer goedgekeurd voor de komende jaren en 2 februari 2018 kwamen we feestelijk de haven van Amersfoort weer binnengevaren, klaar voor een nieuw seizoen.