Wie zijn wij

De fietsboot wordt varend gehouden door een team van 50 enthousiaste vrijwilligers.

Wat doen de vrijwilligers van de Eemlijn?

Het is 9 uur en de vijf vrijwilligers die vandaag varen komen aan boord in Amersfoort. Soms komen ze een half uurtje eerder omdat het dan “schoon schip” is en krijgt de boot een extra poetsbeurt.

Na het onontbeerlijke kopje koffie gaan de voorbereidingen van start om de passagiers weer een mooie vaart te geven.

Om 09.30 uur gaat de boot naar de andere kant van de Eemhaven. Aan de zijde van de Grote Koppel is namelijk onze aanlegsteiger en kunnen de passagiers gemakkelijk aan boord komen.

Op het bovendek worden de stoelen uitgezet, de vlaggen gehesen en benedendeks worden de kassa’s van de kaartjesverkoop en de bar in orde gemaakt. De schipper controleert de motor en het oliepeil, en verdeelt een aantal taken over de vier andere vrijwilligers.

Als de eerste passagiers zich melden worden de fietsen overgenomen door onze vrijwilligers en als we weten tot hoever de passagiers mee willen varen dan wordt de fiets keurig in het betreffende rijtje gezet.

De passagiers zoeken, na te hebben afgerekend, op het bovendek een plekje en wachten tot het 10.00 uur is, want dan vertrekt de boot. Het genieten voor de passagiers begint dan pas echt.

De vrijwilligers genieten ook maar op een andere manier. Zij genieten als de passagiers het naar hun zin hebben en daarvoor zetten zij zich voor de volle 100% in. Koffie zetten, op het bovendek vertellen wat er allemaal te zien is in het gebied waar we varen, een tosti bakken, kortom het de passagiers naar de zin maken.

Op de aanlegplekken moet de boot natuurlijk wel goed vastgemaakt worden, dus dan stoppen alle cateringwerkzaamheden en is de bemanning druk met de veiligheid aan boord en natuurlijk het teruggeven van de fietsen en nieuwe passagiers weer welkom heten.

Om 17.45 uur is de boot weer terug in de Eemhaven in Amersfoort.

Het werk zit er dan nog niet op. De kassa’s moeten worden opgemaakt, de stoelen worden weer opgestapeld, vlaggen worden gestreken, toiletten worden gepoetst, de koelkasten moeten weer worden aangevuld voor de passagiers van morgen en als alles is opgeruimd gaat de bemanning nog even de reis van die dag evalueren onder het genot van een drankje.

Zo rond 18.30 uur gaat de bemanning met een tevreden gevoel naar huis, uitkijkend naar de volgende tocht die zij weer mogen varen.